Czy żywienie wpływa na zdrowie psychiczne człowieka?

Nie od dziś wiadomo, że wpływ diety na zdrowie człowieka jest nieoceniony. Pomaga zachować młody wygląd, zapobiega wystąpieniu wielu chorób, a także wspomaga leczenie tych już występujących. Jednak czy istnieje także powiązanie miedzy dietą, a psychiką? Choć działanie poszczególnych diet jest małe znane, to wskazuje się na wyraźną zależność między sposobem odżywiania, a zdrowiem psychicznym i samopoczuciem człowieka.

Dieta a zdrowie człowieka

Zauważa się ogromny wpływ odżywiania na zdrowie człowieka, zarówno to fizyczne, jak i psychiczne. Ważne jest, by wraz z pokarmem dostarczać odpowiednich witamin – w ten sposób są lepiej wchłaniane. Okazuje się, że ogromne znaczenie ma nie tylko to, co jemy, ale także jak jemy. Zwróć więc uwagę na wielkość porcji, częstotliwość spożywania i sposób dostarczania pokarmu. Na przykład pośpiech podczas jedzenia wpływa na organizm stresująco. Co więcej, racjonalne żywienie obejmuje też odpowiednie nawodnienie oraz rezygnację z używek.

To wszystko brzmi jak recepta na dobry stan fizyczny, a co z wpływem diety na zdrowie psychiczne człowieka? Wbrew temu, co może się wydawać, recepta jest jedna dla obu tych kategorii. Regularność spożywania posiłków stabilizuje poziom glikemii, a ta korzystnie wpływa na rozpoczęcie dnia w pełni sił i w odpowiednim nastroju. Zauważ, że głód powoduje zmęczenie, rozdrażnienie i spadek energii, dlatego zadbaj o odpowiednią częstotliwość posiłków. Odwodnienie prowadzi do osłabienia i braku koncentracji – pij więc zalecaną ilość płynów i zrezygnuj z kofeiny – ta w nadmiarze zaburza dobry nastrój i samopoczucie.

Współczesna dieta uboga jest w witaminy, minerały i wielonasycone kwasy tłuszczowe z grupy Omega-3. W nadmiarze natomiast spożywane są węglowodany proste, kwasy tłuszczowe typu trans i Omega 6. Te wszystkie czynniki sprzyjają zachorowaniu na depresję. Dużej grupie osób odwiedzających gabinety dietetyczne, poza nadwagą czy otyłością towarzyszy również zniszczona psychika, a dieta szczególnie dobrze zbilansowana może zdziałać cuda.

Badacze zauważyli, że na przykład dieta bogata w tłuszcze, a uboga w węglowodany pomaga dzieciom z epilepsją, a niedobory witaminy B12 wywołują zmęczenie i sprzyjają depresji. Zwiększenie ilości rafinowanego cukru nasila ADHD, zaś większa ilość warzyw i owoców przed tym chroni. Zadbaj więc o swoją dietę, a zdrowie fizyczne oraz psychiczne nie będzie płatać figli.

Wpływ diety na zdrowie psychiczne

Psychiatria żywieniowa to młoda dziedzina naukowa, a badania w jej zakresie trudno się prowadzi. Jednak pewne wnioski dotyczące wpływu odżywiania na zdrowie człowieka pozwalają jasno stwierdzić, w jakie składniki powinna być bogata codzienna dieta, a które w nadmiarze mogą szkodzić. Na przykład wahania glukozy we krwi spowodowane jedzeniem rafinowanych węglowodanów oraz niedożywienie, stanowią bardzko krótką drogę do depresji. Podobnie jest w przypadku śmieciowego jedzenia – zawiera ono sztuczne substancje, barwniki i konserwanty oraz tłuszcze trans, tak bardzo groźne dla naszego zdrowia.

Jeśli czujesz przewlekłe zmęczenie, brak energii i osłabienie – może być to spowodowane nadmiarem żelaza. Depresja jest chorobą, którą rozpoczynają właśnie te symptomy. Nie warto ich lekceważyć, szczególnie, że długo nieleczony nadmiar żelaza prowadzi również do wielu innych schorzeń Natychmiast udaj się do specjalisty, by wdrożyć odpowiednie leczenie.

Wpływ diety na zdrowie człowieka oraz nastrój i samopoczucie jest ogromny. Dobrze zbilansowana – może znacząco zmniejszyć ryzyko pojawienia się zaburzeń nastroju. Prawidłowe odżywianie wpływa na  poziom serotoniny, zwanej hormonem szczęścia, a także dostarcza do mózgu odpowiednią ilość glukozy, która ma duży wpływ na nastrój. Co więcej, odpowiednia dieta pozwala również skutecznie walczyć z depresją. Odżywiaj się regularnie, jedz dużo warzyw i owoców oraz dobrych tłuszczy i nie daj się depresji!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *