O ile początek jesieni jest pięknym i obfitującym w kolory czasem, to jej koniec niestety nie nastraja optymistycznie. Dni stają się coraz krótsze, zaczyna brakować słońca, temperatura spada, a za oknem jest szaro, mokro i ponuro, to wszystko prowadzi do spadku nastroju. Jesienno-zimowe przygnębienie może świadczyć o jesiennej depresji – jak z nią walczyć?

Jesienna depresja – przyczyny?

Jesienna depresja to potoczne określenie stanu emocjonalno-poznawczo-fizjologicznego, znanego w psychiatrii jako sezonowe zaburzenie afektywne, tzw. SAD. Jest to problem zdrowotny występujący w okresie jesienno-zimowym, który zanika wraz z nastaniem wiosenno-letniej pory.

Nie do końca jest poznana etiologia jesiennej depresji. Przyczyn jej upatruje się głównie w niewystarczającej ilości światła słonecznego docierającego do siatkówki oka. Kolejnym czynnikiem może być zaburzenie rytmów okołodobowych oraz cirkadiańskich czy nadmiar ilości melatoniny w organizmie. Znacznie bardziej zaawansowaną przyczyną są zaburzenia genetyczne, czyli mutacja w genie melanopsyny.

Jesienna depresja – przyczyny to według naukowców jednak głównie brak światła. Światło poprzez znajdujące się w siatkówce receptory, jest zamieniane w impulsy nerwowe, które oddziałują na mózg. W rezultacie prowadzą do wydzielania przez szyszynkę i podwzgórze hormonów odpowiedzialnych za dobry nastrój. Brak promieni zaburza efektywność tego procesu, przez co w organizmie brakuje serotoniny czyli hormonu szczęścia. Z kolei zaburzenia rytmów cirkadiańskich, negatywnie wpływają na produkcję melatoniny, a tym samym na całą gospodarkę hormonalną.

Objawy jesiennej depresji

Objawy depresji jesiennej są bardzo charakterystyczne. Mówi się, że cierpi na nią nawet co dziesiąty Polak. Bezgraniczne uczucie smutku i przygnębienia, narastające rozdrażnienie, brak motywacji do działania czy ciągła ochota na sen – po tym poznasz depresję jesienną. Objawy, takie jak wahania nastroju, wzrost apetytu czy kłopoty z koncentracją również mogą świadczyć o sezonowej chandrze.

Jesienna depresja ma tendencję do sezonowego pojawiania się i występuje corocznie. U kobiet wpływa na nasilenie napięcia przedmiesiączkowego i może prowadzić do obniżenia libido. Wpływa nie tylko na psychikę człowieka, ale pozbawia chęci do działania również w aspekcie fizycznym. Ludzie, którym doskwiera jesienna depresja, mają problemy ze wstawaniem, zaniedbują swoje codzienne obowiązki, niekiedy miewają także myśli o śmierci, w tym samobójcze. Jak widzisz nie ma żartów z jesienną depresją – jak z nią walczyć w takim razie?

Jak radzić sobie z jesienną depresją?

Depresja jesienna – jak sobie radzić? Wbrew pozorom nie jest trudno pokonać sezonową chandrę. Można sięgnąć po odpowiednie leki, jednak zanim to zrobisz, spróbuj prostych metod na zwalczanie złego samopoczucia. Na samym początku zrób coś dla siebie – udaj się na zakupy, idź do fryzjera, czy wybierz się na urlop. Systematyczny wysiłek również wpływa na produkcję hormonów szczęścia, czyli endorfin, a do tego pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi.

Zadbaj o wystarczające dostarczanie organizmowi witaminy D3, w związku ze zmniejszoną ilością słońca, która jest główną przyczyną depresji jesiennej. Jak sobie radzić z niedoborem? Wystarczy odpowiednia suplementacja, w aptece znajdziesz szeroki wybór dedykowanych specyfików. Dodatkowo zadbaj o bogatą w warzywa i owoce dietę, a czas umilaj sobie kostką czekolady lub towarzyskimi spotkaniami. To naprawdę przyniesie spektakularne rezultaty.

Kiedy mija jesienna depresja?

Sezonowa chandra najczęściej występuje u osób w trzeciej dekadzie życia, czyli będących w pełnym rozkwicie. W większym stopniu dotyczy kobiet niż mężczyzn. Jeśli odczuwasz charakterystyczne objawy dla tej przypadłości pewnie zastanawiasz się kiedy mija jesienna depresja? Pojedyncze epizody nie trwają długo, bowiem od kilku do kilkunastu tygodni. Jednak występuje tendencja do corocznego odnawiania choroby, w związku z czym, łączny czas trwania może wynosić od 2 do nawet 11 lat.

Jesienna depresja mija oczywiście wraz z nadejściem wiosny, gdy przyroda budzi się do życia, a nam towarzyszą promienie słońca. Mimo wszystko nie lekceważ jej! Zaliczana jest do najczęściej występujących problemów zdrowotnych na całym świecie. Jeśli proste metody walki z jesienną depresją nie przynoszą rezultatów – koniecznie udaj się do specjalisty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *