W czasie ciąży znaczna część kobiet doświadcza problemów ze snem. Największym wyzwaniem jest samo ułożenie się w wygodnej pozycji, bowiem te ulubione sprzed ciąży mogą powodować dyskomfort. Nie ułatwia tego powiększający się brzuszek ani niektóre dolegliwości ciążowe: skurcze łydek, ból kręgosłupa czy zgaga. W jakiej pozycji spać w ciąży, żeby się wyspać i jednocześnie nie zaszkodzić dziecku? Jakie pozycje do spania w ciąży są szczególnie zalecane? Te pytania zadaje sobie niejedna przyszła mama.

Na którym boku spać w ciąży?

Na którym boku spać w ciąży? Optymalną pozycją do snu dla kobiety spodziewającej się dziecka jest spanie na lewym boku. W ciąży sprawdza się szczególnie dobrze, gdy przyszłej mamie towarzyszą uciążliwe bóle pleców. Jednak to nie jedyna zaleta – takie ułożenie zwiększa ilość krwi i składników odżywczych dostarczanych do łożyska i dziecka. Nogi powinny być wówczas ugięte w kolanach, a pomiędzy nimi, dla komfortu, warto umieścić poduszkę.

Sapnie na prawym boku w ciąży nie jest zalecane ze względu na ryzyko powstawania zakrzepów i żylaków. Nie stanowi to jednak bezpośredniego zagrożenia dla dziecka, dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, by stosować obie opcje zamiennie. Co więcej, badania dowodzą, że zmiana pozycji podczas snu pozytywnie wpływa na rozwój malucha. Przede wszystkim zadbaj o własną wygodę i samopoczucie – spanie na prawym boku w ciąży, czy to na lewym sprawdza się szczególnie, gdy występują nudności bądź zawroty głowy. To najwygodniejsze pozycje do spania w ciąży. W ciągu dnia, podczas odpoczynku czy leżenia staraj się jednak wybierać lewy bok, zwłaszcza na bardzo zaawansowanym etapie.

Spanie na brzuchu w ciąży

Spanie na brzuchu to przyzwyczajenie, które trudno porzucić, dlatego przyszłe mamy, które do tej pory zasypiały tylko w ten sposób mogą mieć problem, by nagle odzwyczaić się od swojej ulubionej pozycji. Jeśli należysz do tego grona – możesz przestać się martwić. Spanie na brzuchu w ciąży jest dozwolone do momentu, kiedy wielkość brzucha Ci to umożliwia.

Nie istnieją żadne przeciwwskazania, by spać na brzuchu w ciąży w pierwszym trymestrze, czasem też w drugim, jeśli brzuch nie jest zbyt duży. Dodatkowo, dziecko jest odpowiednio chronione przez macicę, jamę brzuszną i kość łonową, więc nie masz powodów do obaw. O niebezpieczeństwie można mówić na późniejszych etapach. Pomijając dyskomfort, uniemożliwiający spokojny sen – dziecko narażone jest na ucisk, który może być dla niego niekorzystny.

Spanie na plecach w ciąży

Wiele kobiet zastanawia się czy w ciąży można spać na plecach? Spanie na plecach w ciąży to pozycja, którą zwykle odradza się w tym czasie, ponieważ nie jest do końca bezpieczna, szczególnie w zaawansowanym jej stadium. Tak jak w poprzednich przypadkach nie stanowi żadnego przeciwwskazania w pierwszym trymestrze, jednak w późniejszym czasie lepiej jej unikaj.

Kiedy kobieta śpi na plecach w ciąży, macica uciska żyły, co zaburza przepływ krwi. Wraca ona do serca, zamiast docierać do dziecka. To znacząco obniża ilość składników odżywczych dostarczanych do łożyska. Dodatkowo, może prowadzić do niedotlenienia, co skutkuje zawrotami głowy i mdłościami. Jeśli więc odczuwasz takie objawy podczas leżenia na plecach w ciąży, bezpieczniej będzie jeśli zmienisz pozycję.

Wygodna pozycja do spania w ciąży

W początkowej fazie wygodna pozycja do spania w ciąży, to taka, która do tej pory była dla Ciebie najbardziej korzystna. Przynajmniej na tym etapie nie musisz zmieniać swoich przyzwyczajeń. Jednak jak spać w ciąży w kolejnych trymestrach? Poza komfortem, warto zadbać również o bezpieczeństwo dziecka. Staraj się unikać spania na brzuchu w ciąży czy spania na wznak. W ciąży wiąże się to z pewnym ryzykiem – lepiej dmuchać na zimne. Szczególnie zaleca się spanie na lewym boku. W ciąży jest to szczególnie komfortowe dla przyszłej mamy oraz korzystnie wpływa na rozwój dziecka.

Dzięki takiemu ułożeniu unikniesz dodatkowych dolegliwości, takich jak mdłości oraz zniwelujesz bóle kręgosłupa. Pamiętaj, jednak, że wybór wygodnej pozycji do spania w ciąży to nie wszystko. Zadbaj także o odpowiedni materac i poduszkę, przed położeniem się do łóżka opróżnij pęcherz oraz zrelaksuj się podczas ciepłej kąpieli Te pozornie błahe elementy wpłyną na lepsze samopoczucie i dobry sen. Wypoczęta i szczęśliwa mama to gwarancja prawidłowego rozwoju pociechy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *